Ikke helt A4 likevel

Tidligere denne uken var jeg hos nevrolog som en del av Asperger-utredningen. Jeg ble spurt ut om hvorfor jeg ba om utredning og om hvordan jeg oppfattet meg selv. Hva gjorde at jeg syntes at jeg var annerledes? Hvordan tok jeg kritikk, var jeg utagerende eller introvert, kvernet jeg på ting, sov jeg godt, hadde jeg særinteresser eller var jeg sensitiv på lukt/lys/tekstiler/lyd og slike ting. Og hvilke andre diagnoser jeg hadde.

Nevrologen var smart. Da vi snakket om særinteresser, mente jeg at jeg ikke hadde så mange, men at jeg jo hadde lest Ringenes Herre en del ganger. Den hadde hun ikke lest, sa hun, men kanskje hun burde gjøre det? Og så lurte hun på hvorfor jeg syntes den var så interessant. Og dermed fikk hun meg til å snakke ivrig om dette, og dermed fikk hun se at jeg livnet til når jeg fikk snakke om noe som interesserer meg. Lurt knep!

Jeg måtte også gjøre noen enkle nevrologiske tester som å lukke øynene og treffe nesen med pekefinger og gå hæl-til-tå på rett linje. Jeg besto de testene.

Hun konkluderte med at jeg ikke var helt A4, at jeg var vàr for kritikk og at jeg var en litt sjenert type. Bortsett fra det første (jeg har alltid ansett meg som svært A4) så var det kjente trekk.

På spørsmål om når jeg kunne forvente en endelig konklusjon og eventuell diagnose, mente hun at jeg skulle gjennomføre noen mer offisielle eller standardiserte tester først. Det var nytt for meg, men jeg tar det som det kommer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Not. (by Erin Hanson)

Snart bra igjen

Høstmørke