Stopp verden, jeg vil av!

Av og til synes jeg verden fortoner seg som en under middels tilfredsstillende plass å eksistere i. Ting går tilsynelatende ad undas. Menneskeheten gjør sitt beste for både å kvele jorden og sin egen eksistens. Vi har Trump med sin splittende og barnslige hersketeknikk, mer eller mindre systematisk rasisme, ekstreminstiske holdninger til både høyre og venstre og en verden som etteraper amerikanske tilstander. Vi har ekstreme mengder plastsøppel i havet, pandemi og epidemier, ekstremvær som blir verre hvert år, regnskogene minsker stadig pga. grådighet og ignorans og vi tar knekken på den ene dyrearten etter den andre. Menneskene ser ikke ut til å evne å rette opp i sine feil og verden går sin skjeve vei mot undergang.

Når slike ting begynner å synke litt for godt inn mellom ørene på meg, og hverdagslivet i tillegg kan butte litt i mot, har jeg mest lyst å grave meg ned, gjemme meg bort, isolere meg og slippe å forholde meg til realitetene. La meg få leve i fred for folks idioti, enten det er ondskap, grådighet eller uvitenhet. La meg få leve i min egen lille boble av uvitenhet! Ignorance is bliss, men i dagens samfunn er det også et valg. Man har ingen unnskyldning til å ikke vite bedre i dag, med all informasjonen (og desinformasjonen) som er tilgjengelig.

Jeg burde helt klart bruke mindre tid på internett, og heller være flinkere til å logge av. Det tror jeg hadde gjort meg godt. Men så har man liksom gått hen og blitt avhengig i årenes løp. Det kom snikende, gitt! Så snikende at de fleste av oss ikke har innsett det ennå, men innbiller oss at vi fortsatt kan logge av når som helst uten problemer. Det er nok bare sant til en viss grad.

Og verden er man jo nødt å forholde seg til, enten man vil eller ikke. Man kan droppe nyhetene på TV og nett, men man har jo en jobb hvor ting diskuteres. Og både verdens og landets politikk og økonomi påvirker i høy grad arbeidsplassen min, så jeg slipper aldri helt unna.

Jeg burde vært flinkere til å logge av og utføre en hobby. Jeg prøvde meg litt på akvarellmaling, men det gikk så dårlig på de første forsøkene at det ble skrinlagt nokså fort. Tingene har jeg fortsatt, så jeg kunne plukket opp den hobbyen, men jeg mistet litt futten. Derimot har jeg begynt å handle inn ting til en annen kreativ hobby, så får vi se om det blir noe ut av det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Not. (by Erin Hanson)

Snart bra igjen

Høstmørke